יום שישי, 13 באפריל 2012

מ' זה מוות - קן ברואן


אני מחבב את הוצאת "סלע". הוצאה של ספרי מתח קלילים. מתורגמים ומקוריים. נתקלתי בה פעם ראשונה כאשר המו"ל ביקר בחנות הספרים בה עבדתי כדי לקדם את ספרו. כמו כל הוצאה קטנה שלא יכולה להרשות לעצמה למכור ארבע במאה, אני מאחל לה שתצליח לשרוד.

את הספר הקודם של ההוצאה שביקרתי לא אהבתי. "השועלה" של קן ברואן לא היה מוצלח בעיני. הדמויות היו מן ערבובייה לא מובחנת של שוטרים מופרעים. התפניות הרבות היו צפויות. לא הבנתי מדוע קן ברואן הוא סופר מצליח כל כך. למעשה, שניים מספריו שטרם קראתי - "בליץ'" ו"לונדון בולווארד" - עובדו לסרטים עם כוכבי אקשן דרג שני כמו ג'ייסון סטטהאם וקולין פארל.

"מ' זה מוות", ששמו בשפת המקור THE GUARDS, הבהיר לי מדוע ברואן הוא כזה סיפור הצלחה.

בספר הנוכחי, שהוא חלק מסדרה בה מככב ג'ק טיילור, שוטר לשעבר, אלכוהוליסט ומעין חוקר פרטי בהווה ברואן נוקט קו אחר.פחות תפניות. פחות דמויות מרכזיות. יותר כתיבה מושחזת. ומים מאוד עמוקים בכל הנוגע לחייו האישיים של הגיבור.
קשה שלא להתאהב בדמותו של ג'ק טיילור. אלכוהוליסט, איש ספר, מודע לעצמו, עצוב, שמח, ובעיקר, חד כתער בתפישתו את המציאות.

כמעט כל דיאלוג בספר נקרא בשקיקה, ואחד השיאים הנוגים ללב הוא דווקא מונולוג קצר (ע"מ 95 והלאה) שבו מספר הגיבור כיצד ספרים מהווים עבורו הכרח בדיוק כמו אוכל ושתייה ושתייה אלכוהולית.

העלילה צנועה. אם שאיבדה את בתה פונה אל טיילור כדי שיוכיח שמותה של הבת לא היה התאבדות. טיילור נעזר בחברו, סאטון, בחור מטריד בעל מאפיינים פסיכופטיים  בולטים כדי לפתור את התעלומה. הסיפור פשוט. אבל הדרך הרגשית שעובר הגיבור היא מאלפת, עצובה, מצחיקה ומטרידה. בין אשפוז בבית חולים לחולי נפש לראיון עבודה אצל מי שתוקף אותו בתחילת הספר טיילור מפזר הגיגים מצחיקים ועצבות דוקרת בדיוק כמו שבלש פרטי צריך לעשות.

הדבר היחיד שאפשר לומר לרעתו של הספר היא שהוא נגמר מהר מדי. אחרי שעתיים של קריאה מצאתי את עצמי בוהה פתאום בכריכה האחורית. סוף מפתיע.

לשמחתי תורגם כבר ספר נוסף בסדרה "ר' זה רצח", מעניין מה שמו באנגלית...

ציונים:

כתיבה: 8.5 כתיבה רזה וחדה
דמויות: 9 מיעוט הדמויות והעומק שלהן מאפשר לברואן להראות מה הוא יודע
תעלומה: 6
קצב: 9

ממוצע: 8.125

בונוס/עונש: חמש נקודות בונוס על אהבת הספרות והשירה שעוברות לכל אורך הספר בצורה מקסימה.

סופי: 8.625

בוק-נואר מושלם
מומלץ מאוד




4 תגובות:

  1. http://simania.co.il/showReview.php?reviewId=45702

    השבמחק
  2. http://simania.co.il/showReview.php?reviewId=45702

    השבמחק
  3. http://simania.co.il/showReview.php?reviewId=45702

    השבמחק
  4. http://simania.co.il/showReview.php?reviewId=45702

    השבמחק