יום רביעי, 11 באפריל 2012

משפט חוזר - ליעד שהם


משפט חוזר הוא המותחן השלישי של ליעד שהם שאני קורא. לפני קראתי את "מספר חסוי" ו"מסדר זיהוי". חוויית הקריאה שעימה יצאתי משני האחרונים הייתה מתסכלת מאוד. מצד אחד, שהם יודע לבנות תעלומות מפותלות ומעניינות שזזות בקצב מסחרר. מצד שני, דמויותיו נוטות להיות פלקטיות וארץ-ישראליות במובן הקלישאתי של המילה.

ההרגשה הייתה קצת כמו לשתות יין מובחר ליד שניצל תעשייתי שכבר התקרר.

לשמחתי, דווקא ב"משפט חוזר", שאם איני טועה נכתב בין "מספר" ל"מסדר" שהם מצליח גם לייצר דמויות די אמינות וניתנות להזדהות ולצמצם את הפער שבין איכות ואמינות הדמויות לתעלומה.
אני חושב שזה נובע מכך שהפעם הוא בחר גיבור מבוגר יותר, שחייו האישיים מורכבים יותר מאלה של הצעירים שבדרך כלל מובילים את המותחנים המהירים שלו.

רובי ברגר הוא סניגור. גרוש+2, בן 55. הוא מקבל ביקור מצעירה בשם דנה לביא. אביה עצור מזה שנים בעוון רצח של צעירה אחרת. על ערש דווי, סבתה של דנה לוחשת לה כי עליהן לזכות את האב מהפשע שבעוונו הורשע, מפני שהוא לא ביצע אותו. זו נקודת המוצא של המותחן, משם שהם מפתח עלילה מעניינת, גם אם מעט דידקטית ביחס לעולם המשפט העברי והסיכויים הנמוכים לעריכת משפטים חוזרים בישראל וגם ביחס לבדיקות גנטיות בתחום המשפט הפלילי. בתעלומה המורכבת נשזרים גם פשעים נוספים, סחיטה, חטיפה וארגוני פשע.

לבסוף, יש לציין שבולט כי דמותו של סנדק הפשע המקומי קרויה פיני הלוי, בעוד יתר הדמויות מתהדרות בשמות כמו עילאי גור, רובי ברגר,  דנה לביא ודב גולדשטיין. סוציולוגים ושאר אנשי מדעי החברה בוודאי יזקפו גבה. אולי ידרשו משהם לכנות את ספרו הבא "חשבון נפש".

ציונים:

דמויות: 7.5 דמויות מבוגרות מיטיבות עם שהם
תעלומה: 8
כתיבה: 7.5
קצב: 9

ממוצע: 8

בונוס/עונש: אין

סופי: 8
אינטליגנטי, חביב ומהנה




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה