יום שלישי, 12 במרץ 2013

אקווה אלטה - דונה לאון


מכירים מה קורה כשאח או אחות קטנים נכנסים לכיתה של מורה שלימדה את אחיהם הגדולים והמצטיינים. לחץ להצליח משולב בקושי לעמוד בציפיות. קשה להיכנס למקום שבו מישהו כבר הציב רף. "אקווה אלטה" הוא ספר מתוך סדרת המתח המשובחת של הוצאת עם עובד - "מתח עולמי". אני מת על העיצוב שלה, מגודל הכרך ועד הפונט והעטיפות. את רוב המשתתפים בסדרה אהבתי מאוד (דווקא מזה של יו לאורי הקומיקאי-שחקן המשובח פחות התלהבתי). לנוכח כל אלו פיתחתי ממנו ציפיות שלא התממשו לגמרי.

"אקווה" נכתב על ידי סופרת אמריקאית המתגוררת באיטליה. הספר הוא כרך בסדרה שגיבורה הוא הבלש גווידו ברונטי, המותחן המאוד איטלקי הזה, מחבר בין עולם האומנות והעתיקות לעולם הפשע האפל של המאפיה. הוא מכיל אגרטלים עתיקים, פושעים אלימים חסרי לב, בלש שהוא דמות עגולה ומשכנעת. בקיצור, על פי הכריכה זה נשמע כמו צופן דה-וינצ'י בלי הבולשיט.

העלילה נפתחת במתקפה ברוטלית על זוג נשים בדירתן. בנות הזוג הן פלאביה פטרלי, זמרת אופרה מפורסמת, איטלקית מלידה, וברט לינץ', מומחית אומנות אמריקאית המתגוררת באיטליה. צמד הגברים שתוקף אותן מאיים על ברט לינץ' כי אל לה להעיז ולקיים פגישה שתכננה, ואז מפגיש אותה עם המשמעות המילולית של שם משפחתה באופן שמעורר בקורא צמרמורת.

אל הדגל נקרא גווידו ברונטי, חוקר וותיק, איש משפחה הנשוי לאקדמאית ומגדל שני מתבגרים, ומעין לוחם בדעות קדומות. מסתבר לקורא שיש לו היכרות קודמת עם לינץ' וזוגתה ("אקווה" הוא החמישי בסדרה של ברונטי) והוא מצליח לקבל על עצמו ממפקדו את המינוי לחקירה. מקרה רצח שמתרחש לאחר התקיפה טורף את הקלפים, ומסעו של ברונטי מוביל אותו אל נבכי עולם האומנות והעתיקות ואל המקום שבו אנשים אפלים מחליטים מה הם רוצים ומשיגים את זה. לקראת סיום הספר מקבל צביון של מותחן פסיכולוגי והעימות בין ברונטי לאנשים בהם הוא חושד הופך מותח מאוד.

כמובן שוונציה מקבלת מקום מרכזי ברומן הזה, ובמיוחד תופעת ה"אקווה אלטה", הצפה של רחובות ובנייני העיר בעת גשמים חזקים. ככל שהמתח מתגבר כך גובר גם עומק המים שמציפים את הגיבורים עד לשיא הרטוב ביותר שהיה לספר מתח אי פעם.

אז מדוע יצאתי מהקריאה ברגשות מעורבים. אני חושב שהסיבה לא טמונה בתעלומה, אלא דווקא באופן שבו לאון עוסקת בנושאים שברקע. לאורך הספר אנו מתוודעים לדרך שבה גווידו מתפקד כאב לשני ילדיו המתבגרים, לעבודתה של אשתו, ליחס להומוסקסואליים ולסביות באיטליה ולזוגיות. עלילות המשנה האלה, שבדרך כלל מעשירות ספרי מתח, אינן משתלבות היטב ברומן האפלולי ומהוות מעין הפוגה כפויה מתחושת המתח שנוצרת כל אימת שהספר נוגע בעולם האפל שבו הסתבכה לינץ'. מגמה זו מתחזקת בשל העובדה שהעיסוק של לאון בסוגיות הצד די שטחי - במיוחד בהתייחסות לדעות הקדומות. עם זאת, בסך הכול מדובר בספר חביב ביותר עם תעלומה מעניינת, גיבורים עגולים ברובם וקצב מוצלח. מצד שני, אם הספר לא היה חלק מסדרת ""מתח עולמי" אולי הייתי מעניק לו ניקוד גבוה אף יותר.

ציונים:

דמויות: 8
תעלומה: 8
קצב: 8
איכות כתיבה: 7

ממוצע: 7.75

בונוס/עונש: אין

סופי: 7.75

מותחן שכמעט היה טוב מאוד אבל הוא רק בסדר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה