יום שני, 1 באוקטובר 2012

ט' זה טירוף - קן ברואן



תרגום שמו של הספר החדש בסדרת ג'ק טיילור הולם אותו משתי סיבות.

אחת היא שאני לא בטוח שבשוק הספרים הקשה של היום הרבה אנשים היו רוכשים ספר שנקרא "הקדושות המעונות של מגדלנה". ושתיים - "ט' זה טירוף", מתאר באופן מוצלח את הרקע לאירועי הספר הנוכחי - פרשת ההתעללות בנערות איריות שנשלחו למנזרים על ידי הנזירות שהיו אמורות להחזיר אותן בתשובה. כאשר מי שאמור להשגיח עליך, לגדל אותך ולדאוג לך, מתעלל בך, זה טירוף.

ג'ק טיילור מתחבר לסיפור הזה היטב כי גם הוא לא ממש זר להתעללות ולמזל רע. כבן לאמא מתעללת רגשית וקורבן יחסי של המציאות, ובעיקר של עצמו ושל ההתמכרויות שלו - שבכרך החדש כוללות גם שימוש מסיבי בכדורים - הוא נדחק למשימת איתור נזירה שעבדה במכבסה שבה עונו "קדושות מגדלנה". במקביל הוא מקבל על עצמו מצעיר הומוסקסואל לחקור את מותו של אביו. הצעיר חושד באמו החורגת.

כרגיל, ג'ק טיילור הוא לא הבלש הטיפוסי. שיטות החקירה שלו אינן מתוחכמות מאוד. הוא לא מקדיש זמן רב לראיות. אינו עובד באופן שיטתי. ואינטואיציה מקבלת אצלו משקל רב מאוד. וכרגיל, כמו בשני הכרכים הקודמים, ההתמכרות שלו, וחייו האישיים המתאפיינים בהתמודדות עם אובדנים ושברוני לב זוכים פה לפוקוס רגיש ואינטליגנטי.

אחרי קריאת שלושת הכרכים ("ר' זה רצח" ו-"מ' זה מוות" הם הקודמים), אפשר לומר שהמעשים והמחשבות של טיילור הם מעין ריקוד עגום ולא מחושב שמהווה ממוצע של הדחפים האלימים והילדותיים שלו, ההומור השחור שלו, הדיכאון שלו והתאווה שלו למשהו אחר חוץ מהחיים שלו. כמי שלא זר למחשבות על הקיום החיים וכל השאר, קל לי מאוד להזדהות אתו ולהעריך את יכולתו של ברואן ליצור בלש קלאסי, אבל גם דמות אמיתית, אמינה ובעלת אומץ ואופי חמים.

למעשה, הדבר הכי טוב שאני יכול לומר על הסדרה, הוא שכשאני רואה שמתפרסם בה כרך חדש, אני מרגיש מעין שמחה חמימה, ראשונית. משהו שלא קשור ישירות לתעלומות או למתח, אלא יותר לתחושה משמחת של פגישה מחודשת עם חבר.

הכתיבה של ברואן, כרגיל, טסה במהירות משלה. מהירות הברואן. ואני סיימתי את הספר בשעה וחצי ועכשיו צריך להמתין עד חנוכה, כך על פי השמועות, כדי לפגוש שוב את חברי הילדותי, המכור והמרתק.

ציונים:

דמויות: 9, 10 לג'ק, 8 ליתר.
קצב: 9.5
תעלומה: 7.5 ניכר שיפור קל ביכולתו של ברואן לכתוב תעלומה מורכבת יותר.
כתיבה: 9

ממוצע: 8.75

בונוס/עונש: מינוס נקודה וחצי על התיאורים של ההתעללות במכבסה שהיו אומנם חלק חשוב מן העלילה אבל הוגשו באופן מעט מגושם.

סופי: 8.6

טיסה על הכביש המהיר של התהיות הקיומיות וההומור השחור עם הבלש האירי המופרע ג'ק טיילור, מומלץ בחום.



2 תגובות:

  1. לא יכול שלא לתהות האם מי שאחראי לכותרות ספריו של המחבר לא מנסה בדרכו לעשות הומאז' מורבידי לשיר האלף בית (א אוהל...). במידה וכן, אולי יש מקום לשקול לתקן ולומר שט' זה לא טירוף, אלא טמבל.

    השבמחק
  2. היי א.פ. יש איזו דרך ליצור איתך קשר באימייל? האימייל שלי הוא guy.shefer at cantab.net
    תודה

    השבמחק