יום שבת, 1 במרץ 2014

המרדף אחר המת - טים ויבר





















"המרדף אחר המת" הוא מותחן בריטי אפל וקצבי. הוא אינו מושלם  כלל. חלק מן ההתרחשויות והתפניות אינן אמינות דיין, אבל הקצב המוצלח, העיסוק המעניין בהתמודדות עם אובדן ובתחייה מחדש הופך את הקריאה בו למהנה בסך הכול.

דיוויד רייקר הוא עיתונאי שאיבד את אשתו בגיל צעיר למחלת הסרטן. קצת לפני פטירתה עשה הסבה מקצועית, מעיתונאות לחיפוש נעדרים. כך יצא שהוא מן חוקר פרטי עם תחום התמחות מאוד ספציפי.
בפתח הסיפור דיוויד, שעודנו מתאבל על אשתו, מקבל ביקור ממרי טאון שטוענת כי ראתה את בנה המת, אלכס.
אלכס, בנם של מרי ומלקולם, הלוקה באלצהיימר, נעלם מבית המשפחה חמש שנים טרם נהרג בתאונה מחרידה. דיוויד משתכנע לקחת את המקרה ומתחיל לגשש בעברו של אלכס. מסעו מפגיש אותו עם אגודת סתרים בעלת שיטות פעולה חשאיות ואג'נדה מוזרה ודי מזעזעת.

הכתיבה מעט שטחית, אבל בסך הכול מהודקת ומייצרת מעין קרירות ההולמת היטב את הנושאים המורבידיים בהם עוסק הספר. נקודה שבולטת לטובה היא האמינות שבה האבל על אשתו מאפשר לדיוויד להיות חסר זהירות , ועל ידי כך להרחיק לכת בחקירתו. הקצב מהיר, וגם אם ויבר מגזים לפעמים בתיאוריו את הרקע הפיזי שמשמש זירה להתרחשויות, האירועים בסך הכול מתקדמים במהירות והמערכה האחרונה וההירואית על שלל התפניות שלה נקראת בנשימה די עצורה.
הדמויות, גם אם אינן עמוקות, די אמינות ודמותו של דיוויד מצליחה לעורר אמפתיה ולפעול מתוך נקודת האיזון שבין הציני, הקשוח והדיכאוני מבלי שאף מן החלקים ישתלט וירגיש מוגזם.
גולת הכותרת היא התעלומה. אומנם חלק מן ההסברים והתפניות אינם משכנעים ולא אמינים, אבל ויבר עדיין מצליח לייצר אווירת מסתורין ולהעלות שאלות מעניינות: כיצד אדם מת חוזר לחיים? האם זה אפשרי? ומעניין אף יותר הוא העניין העומד בבסיס התעלומה,  זהירות ספוילר:  האגודה שדיוויד מגלה, "פרויקט גולגולתא", משתמשת בשיטות מוזרות ומחרידות בעבודתה. קיים דמיון בין אופן העבודה של הפרויקט לנושא של סרט האימה הצרפתי משנת 2008, Martyrs, יצירה מזעזעת בזכות עצמה שנוצרה שנתיים לפני כתיבת הספר ומעלה את התהייה, האם ויבר הוא חובב של אימה צרפתית. סוף ספוילר.

בסך הכול מדובר במותחן יעיל ומהנה. על המדף שלי נמצא כבר "מסילת המוות", המשך עלילותיו של דיוויד רייקר, שיצא אף הוא בהוצאת מטר (אחת ההוצאות היחידות שמתמידות עם סדרות הבלש שלהן, עיין ערך ספרי ג'וש באזל, ג'סטין קרונין ואלן בראדלי עם פלאביה דה-לוס הכימאית הצעירה ופותרת התעלומות שלו).

ציונים:

כתיבה: 8
דמויות:7.5
קצב: 8.5
תעלומה: 8 יכלה להיות עם ציון גבוה יותר לו הייתה אחידה יותר

ממוצע: 8

בונוס/עונש: אין

סופי: 8

מותחן בריטי שמרגיש אמריקאי, עושה שימוש ברעיונות צרפתיים, ובסך הכול, עושה את העבודה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה