יום חמישי, 12 ביולי 2012

פסגת השטן - דאון מאייר (מאת אורי קידר)


הדבר הראשון שעשיתי, מיד כשסיימתי לקרוא את "פסגת השטן", הרומן הנפלא של דאון מאייר, היה לנעול כפכפים, ללבוש משהו נוח ואוורירי, לשים את נפשי בכפי ולגמוע במהירות את המרחק מהמזגן בבית עד המזגן באוטו. ניווטתי את רכבי בזהירות לחנות הספרים הקרובה לביתי ורכשתי את הספר '13 שעות', שאמנם תורגם לעברית לפני 'השטן', אך כרונולוגית מתרחש אחריו (וכמובן שגם נכתב שני).

ההתנהגות הזו, מן הסתם, מלמדת היטב על מה שחוויתי במהלך הקריאה. אבל אני אפרט.

זה לא שמאייר המציא איזשהו טריק חדש בספרות המתח. ממש לא. אבל לאורך עשרים ומשהו השנים שאני קורא - ואני בטוח שזה קורה גם לכם באופן זה או אחר – יצרתי לעצמי עולם מקביל, בו חיות כל הדמויות עליהן אני קורא. ובני חריסל, אחת משלושת הדמויות המרכזיות ב"פסגת השטן", היא אחת המרגשות שפגשתי בעולם הזה.

חריסל הוא שוטר לבן במשטרת דרום אפריקה בתקופת הפוסט אפרטהייד. והוא עמוס כל כך במגרעות - הבולטת שבהן היא בעיית השתייה - שאי אפשר שלא להזדהות עימו. כאן המקום לציין כי ז'אנר הבלש המיוסר הוא אחד החביבים עליי. זה יכול להיחשב כטריק זול של סופרי מותחנים להפוך את ספרם לעמוק יותר, דרמטי, כזה שמתיימר גם לומר משהו על החיים ולא רק לספק את הצורך שלנו בתעלומה ופתרון. אבל אני סומך על טביעת העין שפיתחתי במהלך השנים ואני אוהב לחשוב שאם אם זה נעשה בצורה מלאכותית – אני מצליח לראות את התפרים שמחברים דרמה-חיים לתעלומת מתח בקלות.

וזה לא המקרה בספר הנוכחי.

הספר מתאר שלושה קווי עלילה, ששניים מהם משיקים, בעוד השלישי נראה תלוש לגמרי. בסופו של דבר כולם מתחברים יחד לשיא מפתיע למדי, ומורכב.
לעניות דעתי, רצה מאייר להאיר צדדים שונים בחברה הדרום אפריקאית בתקופת הפוסט אפרטהייד, וכל דמות אמורה לייצג פן שכזה.
הפן הראשון, זה שנראה כמו מתנהל במקביל לעלילת הספר, הוא סיפורה של בת טובים, המתוודה בפני כומר על דרכה לעולם הזנות. המתח הזה בין האדם השמרן, לצעירה המתירנית, הופך את קו העלילה הזה לטעון במיוחד. הצעירה מתחככת בעולם התחתון של דרום אפריקה, הרווי סמים, אלימות וגנגסטרים מכל העולם, כי בכל זאת, אנחנו חיים בעידן הגלובלי.
הציר השני הוא סיפורו של שחור דרום אפריקאי, רוצח לשעבר בשירות הק.ג.ב, שנלחם כנגד האפרטהייד וחזר למוטב. בתחילת הספר נרצח בנה של אהובתו המתה, והוא יוצא לנקום בכל אלה שרוצחים או אונסים ילדים, ובגלל אוזלת ידה של מערכת החוק והמשפט הדרום אפריקאית אינם נענשים או שעונשם מתעכב. מעין "בטמן נגד הפדופילים".
הציר השלישי והמרכזי בעלילה, הוא,כאמור סיפורו של חריסל – אלכוהוליסט, שכבר בתחילת הספר מגיע לשפל המדרגה ומכה את אשתו, שזורקת אותו מהבית. הוא מנסה להשתקם, לחדש את הקשר עם אשתו וילדיו, ובמקביל ללכוד את מי שמחסל את רוצחי הילדים.
החוט הטווה את העלילה הוא הדמויות, כיוון שהסיפור ברור, ולכאורה, אנו יודעים מי הרוצח. יחד עם זאת, מתחת לפני השטח רוחשות תעלומות נוספות, וברור כי לא הכול גלוי.
אוסיף ואומר כי אף אחת מהדמויות הראשיות אינה חד ממדית – לכולן יש צדדים חיוביים, וצדדים אפלים. בכלל, האווירה השורה על הספר קודרת מאוד.

הוצאת 'אריה ניר', ממשיכה לעשות עבודה טובה ומוקפדת באגף המותחנים שלה. מרבית ספרי הז'אנר שהיא מוציאה לאור, לפחות אלה שקראתי, מצליחים להתעלות מעל חוקי הז'אנר הבסיסיים, מוסיפים עומק ורבדים לסיפור ולדמויות, כך שמעבר לפאן הטהור שבקריאת ספר מתח, זוכים הקוראים לערך מוסף ראוי בהחלט. דוגמאות לכך ניתן למצוא גם בספרים 'במרחק אור ירח' ו 'פגסוס נוחת'. טוב לראות שעדיין ישנן הוצאות שלא נכנעות לצו השעה, ומשקיעות זמן ומחשבה בכל ספר. העריכה המוקפדת היא הוכחה נוספת לכך.

ציונים:

דמויות: 9.5. וזה רק כדי לא לקלקל את ההישג של נדיה קומנצ'י...
איכות הכתיבה (והתרגום):9. היה יכול להיות מושלם, אבל לעיתים הכתיבה גדושה מדי ומאיטה את הקצב.
תעלומה:8.
קצב:8

ממוצע: 8.625

בונוס/עונש: 5 נקודות על ההצצה לחברה הדרום אפריקאית כיום.

סופי:9.125
נפלא!

2 תגובות:

  1. The absurdity of "apartheid lie" inside multi-racial Israel organized by an elected Israeli-Arab

    Just as in Israeli government [June, 2021], Islamic party in the coalition, an Arab minister, 2 Arab deputy chairmen, and 3 Arab committee chairmen, "Apartheid in Israel" has never looked more ridiculous...

    The "apartheid" conference [June, 2021] in Israel in the Knesset building today organized by an elected Arab MK [Aida Touma-Suleiman] in multi-racial Israel... debunks its title and own definitions. Would Apartheid South Africa allow such a meeting on its premises?

    Can any Arab state, arrange such self criticism? Not to mention apartheid Arab Palestine. Where "moderate" Mahmoud Abass declared in 2012 , — "If we want an independent state, I will not accept any single Israeli in our territories," [racist, ethnic cleansed] state.

    ____

    The inventor of the slur was Ahmad Shukeiri on Oct 17, 1961 (in the context of him objecting Eichmann to be tried in Israel and he has promoted in Nov.30.1962 Nazi tacuara in 1962, the nazi group that has guarded Eichmann and has carved swastika on Graciela Sirota on June 21, 1961).

    The apartheid slur he uttered 5 and half years before the '67 war.

    This guy, Shukairy was a Hitler collaborator since 1941 and has justified the Holocaust in the summer of 1946.

    {Ahmad Shukairy's nazi record - working for Hitler:

    Recalled in the US House on July 26, 1961 by Rep. Holtzman; on February 3, 1964 by Rep. Scott; by Rep. Farbstein on Jan 26, 1965 and

    reminded by Dr. Simard to the NYT - qtd in Detroit Jewish News. February 03, 1967. p.9. He who had rationalized the Holocaust - as reported in B'nai B'rith, July 12, 1946)}.


    ___


    Ever since 1961, whatever security measures would be taken in Israel has been "adjusted" to the already 'default' slander.


    Carter in 2006 clarified that Israel is a great democracy equal for all stated his terminology choice is only on the "territories,"  and didn't even make a comparison case. Omar Shakir of HRW was the pro-slur activist on all of Israel since he was a student in 2010 then he still struggled with it ("BDS in the USA, 2001-2010." Noura Erakat, Summer 2010). In 2021 he has redefined apartheid to make sure his propaganda sticks. For there is radical Arab racism. Very much so.


    ___


    BTW, all those that utter the racism charge a lot and cry about "judaizing" Jerusalem? What is that campaign if not Anti-Jewish? Is Arabization better?

    השבמחק