יום שלישי, 6 במאי 2014

החלון הפתוח - סאקי





















אסופת הסיפורים הקצרים "החלון הפתוח" של סאקי אינה מהווה ספר מתח על פי ההגדרה הפופולרית. היא אינה מכילה תעלומות של ממש. האווירה השורה על הסיפורים נעה לרוב בין היתולית למורבידית, עם יתרון לראשונה. אין מרדפים וגופות (טוב, אין הרבה גופות). אבל היות שמדובר באוסף משובח מאוד, הכולל מהתלות נוכלות מקסימות ושנונות וסופים מפתיעים, הרי הוא לפניכם.

כמה מילים על הוצאת זיקית למי שאינו מכיר. ההוצאה הקטנה שהוקמה לפני כשנתיים חרטה על דגלה את ההתנגדות לדואופול הספרים הישראלי וסירבה להכניס את ספריה לסטימצקי/צומת. ספרה הראשון היה "פארנסוס על גלגלים". קומדיה קלאסית ספרותית שעסקה במגוון נושאים חשובים - ספרות, שחרור האישה, משמעות החיים ואהבה - הפכה ללהיט של ממש. לי יצא לקרוא את פארנסוס ההיתולי ואת "הנער האבוד", נובלה עגומה, כואבת ויפה על ילד שנפטר בדמי ימיו.
זיקית פרסמה מאז עוד כעשרה ספרים. חלקם מתמקדים בספרות עכשווית ביותר, חלקם קלאסיקות, אבל נראה שאף אחד מהם לא הצליח להפוך ל"פארנסוס החדש". ובכן, נראה לי שהאבדה נמצאה. לאחר הקריאה, המחשבה בולטת שהדהדה בי הייתה, איך לעזאזל אף אחד לא תרגם את סאקי בשישים השנים האחרונות? בקיצור, מחמאות לזיקית.

סאקי, או בשמו האמיתי הקטור יו מונרו, סופר בריטי שנהרג בגיל צעיר יחסית מירי צלף, הוא אחד ממניחי היסודות לסיפור הקצר ההומוריסטי. הוא מוזכר בדרך כלל בנשימה אחת עם וודהאוס, בשל ההומור המאפיין את סיפוריו, ועם או-הנרי, בשל חיבתו לסופים מפתיעים. את הסיפור המשובח אשר העניק לאוסף את שמו, "החלון הפתוח", לומדים לעתים בבתי הספר, אבל סאקי הוא הרבה יותר מזה. בכתיבתו ניתן לזהות את אבני הבניין המוכרות של קומדיות המתח של ימינו, כגון חילופי זהויות, העמדות פנים, מעשי רמייה מפילי אימה (הפיכת אדם לזאב) ועוד ועוד, כשהן מבוצעות לעילא.

כל הסיפורים כתובים באופן מדויק ותמציתי. לו היו הופכים למאכל היו כנראה סושי. ברובם נפגוש נוכל שפועל על המציאות עבור מטרות שונות, החל מהתעללות קלה בבטלן, דרך התחזות, וכלה ברצח בלתי צפוי של בת משפחה שנואה. סיפורים אחרים אינם כוללים מעשי נוכלות אבל בונים מצבים מעניינים שמגיעים לסופים מקוריים ומפתיעים. כך בסיפור האצילה שרוצה לעשות מעשה של חסד ובסיפור על הוויכוח של הזוג היבשושי שמגיע לקיצו המפתיע. שנינה והומור מתערבבים באופן מושלם עם מורבידיות, מוות, שנאה, התעללות נפשית מתונה, ועוד יצרים אפלים. רעיונות מקוריים כמו "יום הנמסיס" - יום בו ניתן לסגור חשבונות עם שנואי נפשנו - או תרופת "אי ההרגעה", המיועדת למשעממים בנפשם, וארגון חופשה לפוליטיקאי מוטרד בדרך לא דרך, מבוצעים באופן מושלם.

הקצב נהדר והבעיה העיקרית של האוסף הזה היא שהוא מסתיים מהר מדי. הדמויות שטוחות כפי שקורה בדרך כלל בז'אנר. לרוב, הן נחלקות לשני סוגים: אינטליגנטים ציניים בעלי ניצוץ ממזרי מול אנשי אצולה יבשושיים ורציניים יתר על המידה (כמובן, משני המינים). ביניהם בולט קלוביס סנגרייל כדמות חוזרת, שאף זכתה לאוסף סיפורים משלה בשפת המקור. כמו כל מה שמופיע באוסף המעולה הזה, אני מאמין שתאהבו אותו עד מאוד.

ציונים:

כתיבה: 9.5 קצרצרה ופנינתית
תעלומות: 9 מהתלות סופר חביבות
קצב: 9 מוסיקלי
דמויות: 8

ממוצע: 8.875

בונוס/עונש: נקודה ורבע לתחושה המאוד נעימה שהקובץ הזה מייצר בעת הקריאה, לא דבר של מה בכך.

סופי: 9

מיני-קומדיות נוכלים מענגות ושנונות הנעות בין המשובח לגאוני ותמיד משרות מצב רוח נהדר, אל תחמיצו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה