יום ראשון, 24 במרץ 2013

עיר מקלט - ליעד שהם


המותחן החדש של ליעד שהם פורש מול הקורא עלילת מתח מורכבת, עדכנית, קצבית ומרתקת שעבדכם הנאמן קרא במהירות. עם זאת, הספר אינו חף מבעיות.

העלילה מספרת על פעילה חדורת מוטיבציה למען הפליטים אשר נרצחת בדירתה בתל אביב. בינה לבין משפחתה שוררים יחסי ניכור. טרם הירצחה היא הגישה תלונה נגד עורך דין הפרקליטות בעוון העלמה במזיד של דוח שיכול היה להציל חיים, ועל הדרך הסתבכה גם עם דמויות מפוקפקות שמנצלות לרעה את מצבם של הפליטים. במילים אחרות, יש אחלה רשימת חשודים. על החקירה מופקדת ענת נחמיאס, חוקרת צעירה, עורכת דין בהשכלתה. היא מסתייעת במנהל מרכז הסיוע לפליטים, איתי פישר, עורך דין בהשכלתו. החקירה שואבת אותם אל המארג הסבוך שבו נפגשים הפוליטיקה, עולם הפשע, המשטרה ובעיית הפליטים המורכבת וקורעת הלב.

נתחיל דווקא עם הרע. הדמויות של שהם, כמו בספריו הקודמים, מורכבות כמעט תמיד מפיסות מלוטשות מדי של המציאות הישראלית. מעשה ההרכבה טוב, אבל הדמויות אינן מצליחות להיחרט בזיכרון או לסקרן. גם הסיטואציות שבהן פועלות הדמויות בחייהן האישיים שבלוניות. הזוג שנערך לחתונה לחוץ. החבר המוחצן מהצבא שלוחץ על הגיבור הביישן לצאת לבלות עם בנות המין השני. ההורים של הגיבורים מתנהגים באופן פולני להחריד ומתערבים בחייהם. דמויות בגילאי הסבתא/סבא הן חמות ומכילות.
המציאות הרגשית בספריו של שהם צפויה מדי.
 בספר הנוכחי המצב חמור יותר. מפלס האשכנזים גבוה כתמיד, אבל נדמה גם שכל הדמויות הינן עורכי דין: הבורר של ארגוני הפשע - עורך דין, השוטרת החוקרת - עורכת דין, מנהל מרכז הסיוע - עורך דין, עורך הדין המושחת מן הפרקליטות - עורך דין (טוב...), אפילו אחד הפליטים שמוזכרים בספר  הוא - ניחשתם נכון - עורך דין. זה הזכיר לי את הוויכוח על "מלחמת הכוכבים" מול "שר הטבעות", מהסרט "clerks 2" שבו מתלונן אחד משני הגיבורים על כך שבטרילוגיה של פיטר ג'קסון כולם הולכים:"!even the trees walked in those movies".
דווקא דמויות הפליטים שאינן עורכי דין ונוצרו כנראה בהתבסס על מפגשים של הסופר עם פליטים מאריתראה היו אמינות ומרגשות. כמו כן, דמותה של הקרבן, פעילה למען זכויות האדם, אשר נחשפת לאורך החקירה, למרות היותה חד מימדית, גם היא מעוררת עניין בכך שהיא מעט שונה ומוזרה.

ונעבור לטוב. ויש הרבה ממנו.
שהם פורש את העלילה והמורכבות של מציאות הפליטים באופן מצוין. התחקיר שעשה מעורר התפעלות בעושר שלו. בזמן הקריאה אנו נחשפים למציאות הקשה באריתראה, לאופן המצלק שבו הפליטים מגיעים לארץ, וגם לקושי של המדינה להתמודד עם הבעיה המורכבת. אבל למרות עומס המידע שמקבל הקורא, חוויית הקריאה שוטפת במהירות ומאוד מהנה. בכלל, לשהם יש כישרון ייחודי לביצוע אינטגרציה אינטליגנטית של פרטים והתרחשויות, ו"עיר מקלט" הופך בזכות כישרון זה לרכבת מהירה של פעולה וחשיבה. תהליך החקירה המתואר בסיפור שוזר לתוכו את המורכבות של המניעים של כל המערכות המעורבות בעניין הפליטים באופן מושלם, הגיוני ומעניין. התפניות עשויות היטב וגם אם ניתן לזהות חלק מהן מראש, הדבר אינו פוגם בהנאה מן הקריאה מפני שהתעלומה הכוללת מאוד מורכבת ומעניינת. הקצב, הכתיבה והתעלומה המורכבת מפצים על הקשיים שהוזכרו והופכים את הספר לחוויה מהנה ביותר.

ציונים:
קצב: 9.5 מטורף.
כתיבה: 8.5
תעלומה: 9 מורכבת ומעניינת
דמויות: 6 נקודת החולשה של הרומן

ממוצע: 8.25

בונוס/עונש: שתיים וחצי נקודות לתחקיר המעמיק והעדכניות.

סופי:8.5

ספר מתח טוב מאוד שיכול היה להיות מעולה לו היה מכיל מציאות רגשית ודמויות מורכבות יותר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה