יום שישי, 23 בדצמבר 2011

המסע המופלא של פומפוניו פלאטו - אדוארדו מנדוזה


המסע המופלא של פומפוניו פלאטו הוא ספר מתח שמתרחש בימי האימפריה הרומית. פומפוניו הוא דמות תלושה של נווד בעל מזג טוב ודרישות מועטות. הוא מבלה את ימיו בחיפוש אחר מעיינות המכילים מים מופלאים המציעים תבונה וסגולות נוספות.
העניין הוא שהוא כבר חכם מאוד. ובעל אינטואיציה טובה. פומפוניו נקלע לפרשיית רצח של יהודי עשיר. בנו של החשוד יוצר עמו קשר ומבקש עזרה בפענוח. פומפוניו נדרש להתמודד עם המז"פ של ימי קדם (אין טביעות אצבע, עדויות נסיבתיות הן בעלות כוח) ועם סבך של דמויות חלקן חביבות חלקן מאיימות ורובן אנוכיות, כדי לפתור את התעלומה.

על הדרך, מנדוזה/פומפוניו צולב את היהדות והנצרות יחד במתקפה של הומור ותובנות מרירות.

דמותו של פומפוניו מזכירה מאוד את הגיבור של "תעלומת הקבר המכושף" ו"מבוך הזיתים" של מנדוזה שפורסמו במסגרת הספרייה החדשה - נווד הנחשב מטורף, אבל רואה את המציאות טוב יותר מכולם.
במובן הזה, שלושת הספרים מזכירים לי מעט את בגדי המלך החדשים. פופוניו, כמו הילד הקטן, הוא זה שרואה באופן ברור את המציאות. הוא מכיר באינטרסים של הדמויות השונות. עושה את החיבורים הנדרשים. אולי מפני שהוא נווד, תלוש, ובעל מטרה שקשה מאוד להגשים (מים קסומים), הוא יכול לראות דברים בבירור. ונקודת המבט המפוכחת והמשועשעת שלו היא שהופכת את הספר הזה למקסים.

הסגנון של מנדוזה תמציתי. מאוד הומוריסטי. ויש בספריו הרבה אהבת אדם. הספר הוא בן 170 עמודים בלבד. ומנדוזה דוחס לתוכו תעלומה מורכבת וחביבה עם כמה פאנצ'ים הומוריסטיים מוצלחים.

כאשר קראתי את הקטע שבו בנו של הנרצח מספר לפומפוניו על ההיסטוריה הרומנטית שלו, פרצתי בצחוק בקול רם באוטובוס בדרך מהעבודה הביתה.

נגמר מהר. אולי מדי. מומלץ בחום.

ציונים:

כתיבה: 8
תעלומה: 7.5
דמויות: 8
קצב: 7.5

ממוצע: 7.75

בונוס/עונש: חמש נקודות על ההומור שמדי פעם ממש קורע מצחוק

סופי: 8.25

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה