יום שלישי, 8 בנובמבר 2011

מתחת לאדמה - בלינדה באואר


ב"מתחת לאדמה" בלינדה באואר מספרת סיפור פשוט ומאוד יעיל. הסיפור נותן נרגשה של מחזה. בלי שאבין למה, נזכרתי תוך כדי הקריאה ב"על עכברים ואנשים" שוב ושוב. אולי זה היה בגלל האמונה התמימה של הגיבור שהאמין כי יוכל לתקן את מה שדפוק במשפחתו אם רק ימצא את גופת דודו האבודה.
חוויית הקריאה בספר הייתה מאוד מהנה. התחלתי לקרוא אותו בשבת, בירושלים, במקביל להאזנה לפרויקט חדש ומוצלח מאוד של מאינרד ג'יימס קינן, "פוסיפר" (שם איום!). המוסיקה האפלה, הגשם הירושלמי והעלילה הבריטית-דיכאונית של הספר צבעו את סוף השבוע באווירה מלנכולית. סיימתי את הספר בדרך לעבודה, באוטובוס, ביום שני בבוקר.
העלילה מספרת על סטיבן, ילד שגדל עם אמו, סבתו ואחיו הקטן בכפר קטן באנגליה. דודו של סטיבן נעלם לפני שנים וכנראה נרצח על ידי רוצח סדרתי של ילדים שיושב בכלא. היחסים בין סטיבן לאמו וסבתו מושפעים עמוקות מהאובדן של דודו שנרצח כשהיה בגילו של סטיבן, ומן העוני המתואר היטב על ידי הסופרת.
התעלומה שמוצגת בספר היא כפולה, ובכך הוא גם מייחד את עצמו מספרי מתח אחרים. סטיבן מחפש את גופת דודו, אותו מעולם לא פגש. כדי למצוא את הגופה הוא מתחיל להתכתב עם הרוצח הסדרתי הכלוא, האם ימצא אותה? הוא מאמין שאם ימצא אותה, יזכו אמו וסבתו לשקט, וכאן התפניות במערכות היחסים בתוך המשפחה מציגות תמונה מורכבת. רק בסוף מתאפשר לסטיבן לבחון את ההנחה שלו, והפתרון מעניין, מרגש ואמין.
למרות שהספר קצר, אני חושב שניתן היה לקצר אותו יותר. כפי שאמרתי, יש בו משהו שמאוד מזכיר מחזה. מעט דמויות, אווירה דחוסה, תפניות רגשיות מרתקות, ולכן חלק מהאקשן היה דווקא מיותר בעיני.
בסה"כ, ספר מתח קטן, קאמרי שמתאים לחורף, ומומלץ בליווי מוסיקה אפלולית.

ציונים:
איכות הכתיבה: 7
דמויות: 8
תעלומה: 8 בגלל שלמרות שאין הרבה עניין בתעלומה הבסיסית, ההשלכות הרגשיות מתוארות באופן מרתק
קצב:7

ממוצע: 7.5

בונוס/עונש: 5 על המערכה האחרונה שכתובה באופן שאינו מאפשר להניח את הספר מהיד

סופי: 8

תגובה 1:

  1. בוקר אור..
    שמחה שנהנת ממנו (ציון 8 זה בהחלט מכובד) אני פחות אהבתי את הספר
    היה חסר לי משהו שקשה לי להסבירו לאורך כל העלילה.. הסיפור עצמו היה נחמד אך פחות התחברתי..
    :)

    ד.אגב ראיתי שהזכרת את "על עכברים ואנשים", זה אחד הספרים שאני לא מצליחה להשיג מהספרייה הוא תמיד בהשאלה ושמעתי שהוא מעולה..!!!

    השבמחק