יום חמישי, 2 במאי 2013

שחייה בעירום - קרל היאסן


 את קרל היאסן פגשתי לראשונה בסוף החטיבה.  אז קראתי את "סטריפטיז" שעובד בהמשך לסרט מאכזב עם דמי מור וברט ריינולדס. אבל הספר, רומן מתח הומוריסטי מאוכלס באמריקאים מופרעים מאזור הדרום - סנטור פטישיסט, בריון טוב לב ואישה חכמה שכבר עשתה בחייה כמה טעויות - היווה קומדיית מתח מוצלחת. הספר היה ניגוד מוחלט ומרענן לספרי המתח הקודרים והאפלים שבדרך כלל תורגמו. במאמר מוסגר אוסיף גם שבאותה תקופה נהגתי לצפות בסיינפלד בשידור יומי בערוץ המשפחה. השילוב בין הנוירוטיות של הניו-יורקרים למוחצנות והמופרעות של הדמויות של "סטריפטיז" מפלורידה עבד היטב.
עשרים שנה קדימה. ספרים נוספים של היאסן תורגמו. כמו סופרי מתח רבים שמתורגמים, עבר גם היאסן בין הוצאות. "סטריפטיז" פורסם ב"כתר", "ראש דפוק" ו"כלבלב חולה" ב"זמורה ביתן "ואילו שחייה בעירום פורסם ב"מעריב". הוא לא הראשון שזה קורה לו, גם לי צ'יילד וואל מקדרמיד עברו בין הוצאות. אולי זה קטע של סופרי מתח.
קראתי חלק מהם ולא התלהבתי, אולי בגלל שאי אפשר לספר בדיחה פעמיים ואולי כי הם באמת היו פחות מוצלחים. למרות זאת, כשהתבוננתי ברשימת הספרים שנסקרו עד כה בבלוג, היאסן חסר לי והחלטתי לשלוף את "שחייה" המוזנח ממדף הספרים שלי. למרות שלא הרבה השתנה בכתיבתו של היאסן, אני שמח שעשיתי את זה.

החומרים המוכרים כאן - אישה אינטליגנטית שעשתה טעויות, הבריון טוב הלב וגם הגיבור שחי בשוליים, ומרחפת מעל כולם כעננה, סוגיית איכות הסביבה שהעסיקה את היאסן כסופר ועיתונאי לאורך כל השנים.
נקודת המוצא מקורית. הגיבורה נזרקת מיד עם תחילת הספר על ידי בעלה אל מימי האוקיינוס מספינת הנופש שבה הם חוגגים את השנה השנייה לנישואיהם. היות שהיא שחיינית מקצועית לשעבר היא מצליחה לשרוד מספיק כדי להינצל על ידי שוטר טוב לב לשעבר שהסתבך בחקירה שניהל מול שופט, הועזב מן המשטרה ועבר לפרישה נוחה באחד האיים באזור האוורגליידס. בעזרת השוטר מגלה הגיבורה מדוע ניסה בעלה לרצוח אותה ואף תובעת נקמה משעשעת.
הכתיבה של היאסן מהירה וקצבית וניכר שכמו תמיד, הוא מחויב להומור גם על חשבון ההיגיון הפנימי של העלילה. למרות שמדובר בקריאה קלילה, הדמויות כן עוברות תהליך מסוים כשבולטת במיוחד דמותו ההזויה של טול הבריון האקסצנטרי. כמו כן, היכולת של היאסן לעסוק באינטימיות, מין ודרך חיים נכונה עם הרבה אהבה למין האנושי היא מיוחדת ומוסיפה חמימות נעימה להומור המוצלח. מבלי לספר יותר מדי, בסוף הספר משתמש היאסן בטריק נחמד, במקום "deus ex machina" יש מין "satan ex machina" שמופיע בהקשר של צדק מוסרי וסוגר עניין בדרך אלגנטית.

ציונים:

כתיבה: 9 יעילה וקולחת
דמויות: 8 מורכבות יחסית
תעלומה: 7.5 מקורית אך לא מורכבת במיוחד
קצב:9.5

בונוס/עונש: אין, מור אוף דה סיים וזה לא רע.

סופי:8.5

מתח קליל ומשעשע עם הרבה לב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה