יום חמישי, 15 באוקטובר 2015

האיש במצודה הרמה - פיליפ ק' דיק






















היסטוריה חלופית. ז'אנר או תת ז'אנר שאהוב עלי במיוחד, בגלל השילוב בין נימה היסטורית, לעתים עד כדי כובד ראש, ומה שהוא בעצם משחק נדמה-לי ילדותי שהפך מפורט מדי ויצא מכלל שליטה. קצת כמו שכיצורים אנושיים אנו מסוגלים לדמיין נצח אך לא לגעת בו, גם אינסוף האפשרויות הטמונות בהווה, אשר אינן מתממשות אך אנו יכולים לדמיין אותן, רחוקות תמיד מהישג ידינו. בתת ז'אנר זה שזוכה בדרך כלל למעמד מפוקפק, אפשר "לחיות" אותן, גם אם לאורך כמה עמודים בלבד. זו אולי הצורה הקיצונית ביותר של אסקפיזם. ובעיני יש לה קסם מיוחד.

הספר "על החוף", של נוויל שוט, הוא אחת הדוגמאות האהובות עלי. הספר, שנכתב בשנות החמישים של המאה שעברה, ומתאר את פרפוריו האחרונים של עולם אחרי מלחמה גרעינית. הספר העדין הזה, היה בעיני תמצית "מלנכוליה מתוקה", משולבת בסיפור אזהרה שמצליח להימנע לחלוטין מדידקטיות בזכות שילוב של אנושיות ריאליסטית ומינוריות. שוט הפליא לתאר את סוף העולם דרך סיפור היומיום של הדמויות, תוך שהוא נמנע מפתוס במומחיות של הלוליין שהילך על החבל בין התאומים. אם אני לא טועה, אפילו גיבורו של מורקאמי ב-"1Q84", ספר המתקיים אף הוא במציאות חלופית, קרא אותו בשקיקה.

בתחום ההיסטוריה החלופית, נדמה שלמלחמת העולם השנייה ולשאלה "מה אם היטלר היה מנצח?" יש מקום של כבוד. כותבים שונים נגעו באפשרות המצמיתה. רוברט האריס, ב"ארץ אבות" שטרם קראתי, וסטיבן פריי, ב"עושים היסטוריה", יצר תסריט אלטרנטיבי, מצמרר ולעתים מצחיק, לשלטונו של היטלר. גם מייקל שייבון התעסק במלחמת העולם השנייה, ב"איגוד השוטרים היידים", בו מדינת ישראל הוקמה, עם תאריך תפוגה, באלסקה הקרירה. ובוודאי יש עוד דוגמאות.

את האיש "האיש במצודה הרמה", ספר המתרחש בעולם שבו גרמניה ניצחה במלחמת העולם השנייה וחילקה את השלל עם יפן, כתב פיליפ ק' דיק, סופר שהתמחה ב ז'אנר המדע בדיוני, עם תת התמחות בסמים ותעתועי מציאות. הוא קנה את שמו בעיקר כסופר החתום על "בלייד ראנר", שאף עובד לסרט  נחשב (ועתיד - אויה - לקבל המשך בקרוב). אבל גם ספרים וסיפורים קצרים אחרים שלו עובדו לסרטים מוכרים, כגון "דו"ח מיוחד", "זיכרון גורלי" ו-"סורק אפלה" הפחות מוכר. מהמעט שקראתי וראיתי, נראה ששאלת תפיסת המציאות, שימוש בסמים ותחושת רדיפה היא נושא חוזר בספריו.

כאמור, ב"איש במצודה הרמה" ארצות הברית חולקה בין יפן לגרמניה. הגרמנים קיבלו את ניו יורק והחוף המזרחי, היפנים קיבלו את סן פרנסיסקו וחלקים באזור הפסיפי, ותשכחו מ"צ'ק פוינט צ'רלי".

המציאות של "האיש" נפרשת דרך סיפוריהן של הדמויות החיות אותה - סוחר עתיקות אמריקאיות שהפכו לבון-טון בחלק של ארה"ב שנשלט על ידי היפנים, אשר מנסה לשרוד כלכלית באמצעות קשר עם זוג יפני מיוחס. מעצב תכשיטים שמתקשה לשמור על עבודתו ומסתיר את זהותו האמיתית, מנסה להקים עסק עצמאי, גרושתו חסרת היציבות שמתמחה בג'ודו ומתגוררת באזור שבו אין שליטה מובהקת לגרמניה או יפן, ומחפשת כך נדמה להרגיש משהו אותנטי, ומרגל גרמני מנסה לבצע משימה תחת העין הפקוחה של שירותי ביון שונים. הסיפורים מינוריים.

ברקע, במקרו - הגרמנים הם מכבש טכנולוגי - טסים למאדים ומבצעים זוועות ביבשת אפריקה. אלו אינם מפורטים אבל משרטטים היטב את המציאות האלטרנטיבית שדיק מפליא לברוא.

הכתיבה של דיק מצוינת במובן זה שהוא אינו נופל לפתוס האמריקאי שמאפיין ספרי מציאות חלופית ובעיקר דיסטופיות לבני הנעורים שצצות בימינו בקצב מדאיג (רעיון לדיסטופיה - עתיד שבו כל הספרים הם דיסטופיות עתירות פתוס לבני הנעורים). קצת כמו שוט ב"על החוף" הוא בונה מציאות אמינה ומחרידה באמצעים עדינים, דרך סיפורים קטנים, שבניגוד לשוט, בסוף הספר, מגיעים לשיאים מטלטלים. אך לא באופן צעקני. מימד נוסף ומקסים בספר הוא העיסוק בהבדל בין התרבות הגרמנית ליפנית. היפנים נשענים על ספר ה"אי-צ'ינג" כמכשיר לקבלת החלטות באופן פסיבי, ומהרהרים עמוק פנימה ברגשותיהם ואילו הגרמנים עסוקים ביוזמות הנקבעות על ידיהם במטרה להמשיך ולהתקדם, גם אם זה מחייב רמיסה של מה שעומד בדרכם, כמו לדוגמא, "יסתבל החגב", ספר אשר מתאר מציאות חלופית בה ניצחו בעלות הברית במלחמה, ונחשב אסור לקריאה באזורים אשר בשליטה גרמנית.

הקצב נינוח, ודיק מפליא לתאר את מורכבות חייהם של מי שחיים את המציאות הזו, ואת התככים השוררים בעולם הזר והמוזר הזה.

הערה אחרונה. הספר מקבל עכשיו עיבוד לסדרת טלוויזיה של "אמזון", אשר תשוחרר בשלמותה ב-20 לאוקטובר, לצריכה במינון של מנת-יתר, כמו עם הסדרות של "נטפליקס". מצפייה בטריילר נראה לי שהסדרה לא תשמור על הטון המינורי של הספר, ואני ממליץ בחום לקרוא אותו קודם.

ציונים:

כתיבה: 9
דמויות: 9
קצב: 8
תעלומה: לא רלוונטי

ממוצע: 8.6666

בונוס/עונש: שליש נקודה על אווירת המלנכוליה המתוקה-פיוטית בחציו הראשון של הספר.

סופי: 8.7

יצירה מרתקת וקודרת, לעתים עדינה, לעתים מטלטלת, ולכל אורכה, מפלט כיפי מהמציאות. בימים אלו זה לא מעט.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה